cloud tracer
cloud tracer
 

Artikel | Papers

Auswahl | Selection

 

"Deamy", in: Nancy Adajania (Hg.), Aroop. Some Things That Only Art Can Do, Raza Foundation, New Delhi, Vol. 2, Nr. 1, Juli–Dezember 2017.

 

Not an exercise. Remarks on GRAV and the New Patron’s protocol", in: Estelle Zhong Mengual, Xavier Douroux (Hg.), Reclaiming Art / Reshaping Democracy – The New Patrons & Participatory Art, Les presses du réel, Dijon, 2017

 

Einführung, Ausst.-Kat. Gruppo MID. Antonio Barrese, Alberto Marangoni, Galerie Denise René, Paris, 2017 (in französischer Sprache)

 

"New Tendencies", in: Ausst.-Kat., Facing the Future. Art in Europe 1945–1968, BOZAR, Brüssel, ZKM, Karlsruhe, Staatliche Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau, 2016, 360–362, 376–377

 

• "The Secret Revolution: Cybernetics and the Visual Arts", in: Ausst.-Kat., Facing the Future. Art in Europe 1945–1968, BOZAR, Brüssel, ZKM, Karlsruhe, Staatliche Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau, 2016, 396–399, 405

 

• “Gordon Pask's Cybernetic Systems: Conversations after the End of the Mechanical Age", in: Samuel Bianchi, Erik Verhagen (Hg.), Practicable – From Participation to Interaction in Contemporary Art, The MIT Press, 2016, 25–38

 

• "Die Gewohnheit der Ohnmacht" / "L'habitude de l'impuissance", in: Demian Bern, EXP.edition (Hg.), Retour de Paris N° 83. Demian Bern – Pension livrée, Institut Français Stuttgart, 2015.

 

• "Unding" / "Unthing", in: Siegfried Zielinski u. a. (Hg.), Flusseriana. An Intellectual Toolbox, Minneapolis: Univocal Publishing, 2015

 

• "The Fictions of Politics", in: Herbert Kapfer und Joerg Franzbecker (Hg.), Eran Schaerf. Frequency-Modulated Scenario, Berlin: Archive Books, 2015

 

• "Die Fiktionen des Politischen", in: Herbert Kapfer und Joerg Franzbecker (Hg.), Eran Schaerf – Frequenzmoduliertes Szenario, München: Belleville, 2015, S. 354–358

 

• "Manfred Mohr. Der Algorithmus seines Tuns", in: Der Algorithmus des Manfred Mohr. Texte 1963–1974, Leipzig: Spector, 2014, 9–17

 

• "Kew. Rhone." in: Peter Blegvad (Hg.), Kew. Rhone., Axminster: Uniformbooks, 2014, ISBN 978-0-9568559-8-5

 

• "Artificiata II" (Afterword), in: Manfred Mohr. Artificiata II, Stockholm: OEI, March 2014

 

"Als ob das Machen nicht mehr im Mittelpunkt unserer Leben stünde" / "As if Creating Were No Longer the Centre of Our Lives", in: Christina Barton (Hg.), Simon Ingram, Bielefeld: Kerber, 2014

 

• “A Technological Difference, Not a Difference of Method. Waldemar Cordeiro and the New Tendencies," [portugiesisch/Portuguese] in: Ausst.-Kat. Waldemar Cordeiro. Fantasia exata, Itaú Cultural, Sao Paolo, 2013 ; Wiederabdruck/reprint

 

• "Transformer la réalité. Dadamaino et la scène internationale de l’art des annés soixantes", in: Natacha Carron, Franck Gautherot (Hg.), Dadamaino, Dijon: Les Presses du Réel, 2014

 

• “When the Information Machine arrived in the Arts. New Tendencies - Computers and Visual Research, Zagreb 1968/1969”, in: Hannah B. Higgins,Douglas Kahn (Hg.), Mainframe Experimentalism: Early Computing and the Foundations of the Digital Arts, Berkeley, CA: University of California Press, 2012, 90–111

 

• “A Technological Difference, Not a Difference of Method. Waldemar Cordeiro and the New Tendencies”, in: Ausst.-Kat. Waldemar Cordeiro & Franz Mon, Ludlow 38, Leipzig: Spector Books, 2011,  20–23

 

• "Wall Socket", in: David Link, Niels Röller (Hg.), Objects of Knowledge, of Art and of Friendship: A Small Technical Encyclopaedia, Leipzig: Institut für Buchkunst, 2011.

 

• “The Delights that Twentieth Century Technology Owes Us. The adaptive machines of Gordon Pask”, in: Casco Issues XII. Generous Structures, September 2011, 210–233

 

• “The Art of Programming. The New Tendencies and the Arrival of the Computer as a Means of Artistic Research“, in: Margit Rosen (Hg.), A little-known story about a movement, a magazine, and the computer’s arrival in art: New Tendencies and Bit International. 1961-1973, Cambridge/Mass.: MIT Press 2011 (2010), 27–42

 

• “Peter Weibel. ‘Publikum als Exponat’. Das Publikum sieht sich”, / “Peter Weibel. ‘The Public as Exhibition Object’. The Audience Sees Itself”, in: Peter Weibel und Chrisoph Blase (Hg.), Record > Again! 40jahrevideokunst.de – Teil 2, Ostfildern: Hatje Cantz, 2010. 312–316/495–496

• “Suaves escalofríos. Un caso de estudio para la relación Información, Tecnología, Ciencia y Arte en los ‘60”, in: Simón Perez, Enrique Rivera (Hg.), tesla. Encuentro de cultura Digital, Santiago de Chile 2009

 • “‘The control of control’ – Gordon Pasks kybernetische Ästhetik”, in: Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften, Jg. 19, Heft 2, 2008

• “‘Vernünftige Maschinen enttäuschen den Meister’ – Otto Beckmann, Oskar Beckmann, Alfred Graßl und die Kunst elektronischer Rechenanlagen”, in: Peter Peer, Peter Weibel (Hg.), Otto Beckmann (1908-1997), Zwischen Mystik und Kalkül, Köln: Walther König 2008

• “‘The control of control’ – Gordon Pasks kybernetische Ästhetik”, in: Ranulph Glanville, Albert Müller (Hg.), Pask Present, Wien: Edition Echoraum 2008

• “Die Reduktion der Ungewissheit. Die ‘ästhetisch wirksamen Umgebungen’ des Kybernetikers Gordon Pask”, in: Inge Hinterwaldner, u.a., Topologien der Bilder, München: Fink 2008

• “Die Zukunft eines künstlerischen Mediums. Zur Technik- und Kunstgeschichte der computergenerierten Grafik” / “The Future of an Artistic Medium. The Artistic and Technical History of Computer-Generated Graphics”, in: Ausst.-Kat. Ex Machina - Frühe Computergrafik bis 1979 / Ex Machina – Early Computer Graphics up to 1979 , München: Deutscher Kunstverlag 2007

• “Programmierte Angriffe auf die Realität. Das computergenerierte Werk Mark Adrians”/“Programmed Attacks on Reality. Marc Adrian’s Computer Generated Work”), in: Anna Artaker, Peter Weibel (Hg.), Marc Adrian, Klagenfurt: Ritter 2007

• “Die Maschinen sind angekommen. Die [Neuen] Tendenzen - visuelle Forschung und Computer”, in: Peter Weibel (Hg.), bit international. [Nove] tendencije - Computer und visuelle Forschung, Neue Galerie Graz 2007

• “Cadavre Exquis. Für die zufälligen Blicke der Lebenden”/“Cadavre Exquis. For the Accidental Gazes of the Living”, in: Monika Tress, Cadavres Exquis: Restposten der Existenz, Nürnberg/Reykjavik 2007

• “Denken in funktionellen Verkettungen. Zum Werk von Otto Beckmann”, in: Otto Beckmann. 1908-1979, Wien: Otto-Beckmann-Archiv 2006

• “A Record of Decisions: Envisioning Computer Art”, in: Janice Glowski (Hg.), Charles A. Csuri. Beyond Boundaries. 1963-present, Boston/Mass.: The Ohio State University 2006

"Gordon Pask. The Colloquy of Mobiles" (Werk/Work ; Biographie/Biography), in: MedienKunstNetz/MediaArtNet – Meilensteine der Medienkunst/Milestones of Media Art, 2005

• “The Chronofile Society”, in: Bruno Latour, Peter Weibel (Hg.), Making Things Public, Cambridge/Mass.: MIT Press 2005

• “Mourir pour l’image”, in: Société Historique de Breteuil sur-Noye (Hg.), Hippolyte Bayard. Chevalier de l’ombre, Breteuil 2005

• “Etwas ist dagewesen. Der Leichnam in den technischen Aufzeichnungsmedien”, in: Christian Schoen (Hg.), Apfelböck oder Über das Töten, München: Belleville 2005

• “Videoskulptur, Videoinstallation, Virtual Reality” (mit Peter Weibel), in: Kunsthistorische Arbeitsblätter 07/08/04, Köln: Deubner 2004

• “Ohne zu vergessen. Digitale Artefakte als Akteure”, in: Margit Rosen, Christian Schoen (Hg.): Ausst.-Kat. The Chrono-Files. From Time-Based Art to Database, Frankfurt: Revolver 2003

• “Aernout Mik”, “Ann-Sofi Sidén” und “Santiago Sierra”, in: Ausst.-Kat. fast forward. Media art Sammlung Goetz, Stuttgart: Hatje Cantz 2003

• “Shooting the dead. Looking at Medusa’s Face”, in: Bruno Latour, Peter Weibel (Hg.), Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art, Cambridge/Mass.: MIT Press 2002

• “Peter Weibel. Observing Observation: Uncertainty”, in: Ursula Frohne, Thomas Levin, Peter Weibel (Hg.), Ausst.-Kat. ctrl[space]. Rhetorics of Surveillance from Bentham to Big Brother, Cambridge/Mass.: MIT Press 2002